Sty 6, 2019
1315 Views

Wszystkie tory pochodzą z Rzymu

Written by

Siła tradycji jest ogromna. Momentami bywa nawet większa niż siła postępu. Zasadniczo im większy jest zasięg prowadzonej działalności, tym trudniej zburzyć wypracowane schematy i ustalić nowe.

Siła tradycji jest ogromna. Momentami bywa nawet większa niż siła postępu. Zasadniczo im większy jest zasięg prowadzonej działalności, tym trudniej zburzyć wypracowane schematy i ustalić nowe. Tak właśnie jest w przypadku transportu i spedycji. Postęp w tej dziedzinie a także w wielu innych, bardzo zaawansowanych technologicznie branżach wytycza dziś… szerokość dwóch końskich zadów.

Zaczynając od początku, amerykański standard szerokości torów kolejowych (odstępu szyn) wynosi 4 stopy, 8.5 cala. Osobliwy standard, zwłaszcza dla wszystkich, którzy wychowali się w tam, gdzie używa się systemu metrycznego.

Skąd jednak wzięło się 8,5 cala? Otóż według niego buduje się linie kolejowe również w  Anglii, a właśnie angielscy przybysze budowali amerykańskie linie kolejowe. Dlaczego jednak Anglicy budowali je właśnie tak? Ponieważ pierwsze linie kolejowe, budowali ci sami ludzie, którzy budowali wcześniej linie tramwajowe, a tam właśnie stosowano ten standard. Ludzie, którzy budowali linie tramwajowe, używali tych samych szablonów i narzędzi, jakich używali przy budowie wagonów tramwajowych, które miały taki odstęp kół. Każdy, kto próbowałby zmienić tę standaryzację złamałby pewną starą zasadę budowy dalekobieżnych dróg angielskich, ponieważ mają one taki właśnie odstęp kolein na koła. Kto budował te starodawne drogi z koleinami?

Otóż, pierwsze dalekobieżne drogi w Europie, w tym również na terenie Wielkiej Brytanii zbudowało Imperium Rzymskie by sprawniej przerzucać z miejsca na miejsce swoje legiony. Większość transgranicznych dróg w Europie po których odbywa się transport i spedycja, wybudowana jest dokładnie w miejscu gdzie przebiegały niegdyś drogi rzymskie, których do naszych czasów zachowało się niewiele.

Wracając jednak do kolein, uformowały je rzymskie rydwany wojenne; każdy inny użytkownik tych dróg musiał się dostosować do nich, gdyż inaczej uszkodziłby koła swoich pojazdów. Ponieważ rydwany były wykonywane dla Imperium Rzymskiego, były one ustandaryzowane do siebie podobne jeśli idzie o rozstęp kół.

Reasumując, amerykański standard odstępu szyn kolejowych: 4 stopy i 8.5 cala (1.4351 m), pochodzi od parametrów technicznych rzymskich rydwanów bojowych. A biurokracja jest wieczna. Rzymskie rydwany wojenne były konstruowane tak, aby ich szerokość była dostosowana do sumarycznej szerokości zadów dwu koni bojowych.

W ten sposób, z drobnymi zmianami funkcjonuje kolej a jednym z głównych szczegółów konstrukcyjnych tego jednego z najrozleglejszych systemów infrastruktury do transportu i spedycji na świecie, jest rozstaw osi, determinowany przez wynalazek sprzed kilku tysięcy lat, napędzany przez konie. Zaskakujące połączenie prostoty i złożoności, prawda?

Article Tags:
· ·
Article Categories:
Motoryzacja

Leave a Comment